M/S Estonia.

Det var några som var nyfikna på min berättelse om M/S Estonia och nu när jag endå inte kommer skriva så mycket mer nya saker så. :D 
 
Ni som är intresserade kan få en liten snutt av början på min uppsats! :)

Hon byggdes på det västtyska varvet Jos Meyer Werft i Papenburg åt rederiet AB Sally på Åland. M/S Estonia hette från allra första början Viking Sally och sjösattes 26 April 1980. Hon började köra Viking line sträckan som går mellan Stockholm – Mariehamn – Åbo. Viking Sallys jungfru resa var den 5 juni 1980 och var redan då den näst största passagerarfärjan i östersjön. År 1981 köptes AB Sally upp utav Effjohn Oy i Finland och därefter sjösattes Viking Sally som Silja Star och gick fortfarande från Stockholm till Åbo. Men år 1991 anlände Silja Star till Wasa och döptes om till Wasa king. Nu skulle hon gå

mellan Vasa-Umeå/Sundsvall. Under hela sin tid under namnet Wasa king seglade hon under finskt flagg och stod under kontroll med sjöfartsstyrelsen. Under alla dessa år som Estonia seglade märkte ingen att bogvisiret hade för klena dimensionerade lås, men var detta verkligen problemet till att M/S Estonia sjönk den 28 september 1994 ?

År 1992 precis efter kalla kriget var det dags att sätta igång sjötrafiken mellan Stockholm och Tallinn. 10 år under kalla krigets gång hade Estline ensamrätt om sjö sträckan. Men eftersom att fler och fler passagerare och last ökade så började Estline genast söka efter en större båt. Ett svenskt-estniskt företag fick nys om Wasa king och köpte henne för 320 miljoner kronor. Den 15 februari 1993 flyttades Wasa king till sin nya hem hamn och därefter döptes hon om till M/S Estonia. Och nu började hon segla under estniskt flagg.

Det fanns så pass många livbåtar och livflottor till att rädda 2257 personer och M/S Estonia rymde endast 2000 personer, säkerheten lät ju bra. Men var verkligen säkerheten så bra som det sägs. Hade personalen utbildning? hade hon rätt att åka på öppet hav? Frågorna är många men några korrekta svar lär vi ju aldrig få. Det är här när ens egna hypotes träder fram.

Enligt Safety of life at sea reglerna så skall det vara ett vättentätt skott bakom bogvisiret, men detta skott hade inte M/S Estonia. Istället hade hon en ramp som var ihop byggd med bogvisiret, som var som ett vattentätt skott. Men eftersom dem två var ihop byggda slets ju rampen med när bogvisiret lossnade. Enligt säkerhetscertifikatet hade M/S Estonia som var utfärdad av sjöfartstyrelsen i Helsingfors så var ju M/S Estonia byggd enligt safety of life at sea reglerna. När intygets skrevs på och utfärdades år 1980 stod det klart och tydligt att M/S Estonia endast får segla på kustnära trafik och inte på öppet hav. Och mellan Tallinn och Stockholm är det klart och tydligt öppet hav, hur kan detta komma sig?. En månad innan M/S Estonia förliste så inspekterades hon utav Bureau Veritas som även kollade in bogpartiet och hittade inga allvarliga fel.


 

Det där var början på min uppsats. ;) Och er som vill läsa om katastrofen kan klicka HÄR  :)

 


Kommentarer

KOMMENTERA INLÄGGET HÄR:

NAMN:

E-POSTADRESS:

BLOGGADRESS:

KOMMENTAR:

Trackback