M/S Estonia.

blev ingen bloggning igår pga att jag fastnade vid min so historia uppsats om M/S Estonia! :)
detta är min framsida till mitt arbete. :D 
Jag kom fram till ca 7-9 A4 om estonia m.m. :D Ni kan få ett smakprov på Katastrofen för er som inte vet vad
Estonia är. :)

Katastrofen

Den 27 september 1994 klockan 19.00 estnisk tid (18.00 svensk tid) lämnade M/S Estonia Tallinn med 989 passagerare. M/S Estonia förväntades komma tillbaka till Estlands hamn klockan 8.30 dagen där på. Klockan 19.00 samma dag var vågarna mycket höga och vinden väldigt stark. Det var ett mycket kraftigt oväder helt enkelt med tanke på att det kom regn och vågarna var 5m höga. M/S Estonia hade väldigt hög hastighet under denna kväll för att kunna hålla tidtabellen. Men nu såhär i efterhand, var det verkligen så smart?

Vid 12 tiden var M/S Estonia i närheten av finska ön Utö, redan då kände ett antal passagerare att något var fel. Dem hörde ett dunkande ljud som inte hade varit där tidigare. Vid 00.23 skickade M/S Estonia ett nöd samtal till Silja Europa och redan då hade Bogvisiret lossnat. Båten började snabbt ta in vatten och eftersom bildäck endast tålde 30cm vatten innan den

började kantra så var detta ett stort problem för M/S Estonia. Hela katastrofen gick så otroligt snabbt att man knappt hann hissa ned några livbåtar och passagerarna fick gå med ena foten på väggen och andra på golvet. Båtens lutning gjorde det svårt att komma upp till rätt däck. Endast dem som hade hytt längst upp hann i tid. Utav 989 personer på båten räddades endast 137st. Detta beroende på flera anledningar, vissa hann inte få på sig liv västar och andra hann inte in i dem få livbåtarna som släppes ned. Vattnet endast 13 grader och den stormen som pågick gjorde det hela inte ett dugg enklare. Det var även svårt att få ned några livbåtar rätt och flera av dem gick sönder eller hamnade upp och ned. Det tog endast 20 min för alla på båten att bli medvetna om att båten höll på att sjunka och redan då var det försent för dem flesta. Det fanns ingen återvändo för denna hemska katastrof. Ett flertal passagerade frös ihjäl i livbåtarna pga att det tog sådan tid att bli räddade från havet. Den första helikoptern med överlevande landade på Silja Symphonys däck klockan 4.10. Detta var otroligt dumt med tanke på att dem passagerarna som hamnade i vattnet var redan där runt 00.30-00.45. Resten av livbåtarna räddades inte förens tidigare på morgonen. Det var även så att några livbåtar var rätt vattenfyllda och det gjorde att det var svårare att överleva i kylan. Hur skulle man kunna undvika denna hemska katastrof ?

Var den där lilla lappen M/S Estonias enda räddning, hade hela denna situation varit en dröm om M/S Estonia aldrig hade sjösätts på öppet hav?

Och var det verkligen så pass säkert att sätta igång sjötrafiken sådär tidigt efter kalla kriget. Precis när Estland hade kommit ifrån Ryssland. Vem vet om det egentligen var ett par ryssar som sprängde båten. Ingen vet riktigt men den troligaste hypotesen är ju att bogvisiretet hade för klena lås.

Och var personalen verkligen bra utbildade för en sådan här katastrof , man kan aldrig vara säker på att en resa går bra.


 

Det där är en LITEN del av allt det jag skrev om M/S Estonia. :)

Bättre bloggning kommer troligen idag. :)


Kommentarer
Skrivet av: Alli :3

Min pojkväns pappa, pappans flickvän, farmor och farfar var med på Estonia. Det var bara pappan som överlevde...

2013-02-19 | 14:20:20
URL: http://aliciastarstable.blogg.se/
Skrivet av: Semlan

Va duktig du är Jen! Spännande läsning :D

Svar: Tackar semlis :DD
Jenny Snowhill

2013-02-19 | 15:55:10
Skrivet av: Nikki Westlake

guud vad bra, jättekul att läsa!! :D

Svar: Tack! :D
Jenny Snowhill

2013-02-19 | 16:27:22
URL: http://jorviik.blogg.se

KOMMENTERA INLÄGGET HÄR:

NAMN:

E-POSTADRESS:

BLOGGADRESS:

KOMMENTAR:

Trackback