Så synd.

Jag måste återigen ta upp detta med kopiering, jag förstår verkligen inte hur vissa personer har mage och ens vett att kunna kopiera andra från topp till tå. I vissa fall så skulle jag känna mig smickrad om folk tyckte mina idéer var bra, och det gör jag. Men, jag har ju en gräns och det har vi alla. Jag blir inte smickrad eller rörd om folk lever på min bekostnad, jag gör allt jobb och folk bara tar. Nu tänker kanske du - hallå, vem vill leva som henne. - 
Men, nu snackar jag inte om mig utan om allmänheten och jag riktar mig mest in på klubbar just nu. Vi alla ser ofta nu förtiden klubbar med liknande klubbnamn, är det för att namnet är slut? eller brist på fantasi. 
Eller gillar man bara namnet. Om man tycker att sitt egna klubbnamn är kopierande av någon annans kanske man ska tänka om och ta någonting annat, för jag slår vad om att den personen som startat klubben först kanske inte är så värst smickrad. Eller ja, vad vet jag. Sedan kan man inte dra alla över samma kant t.ex om man råkat ha väldigt liknande namn. Men, det är väl aldrig kul. Att få insperation från andra det är helt okej, och att fråga om man får ta ens idée och använda den för sig själv och göra sitt eget arbete bättre gör en ganska glad att höra. Men, att folk bara tar utan att ens säga någonting och sedan kunna leva med det samvetet att - nej men detta är helt okej.  -
 Jag alltså, man kan väl inte alltid vara ensam om en idée men när man väl vet om att man kopierat/kopierar kanske man ska se runt det. 
 
Vad räknas som kopiering för dig?
- För mig så är kopiering mest det utseende mässiga, t.ex 2 klubb bloggar liknar varandra. Jag var med om det en gång att en viss person kopierat DBC's klubb design rakt av. Det kan jag inte direkt kalla 'slump' eftersom denna person kände oss väl. 
 
Varför bry dig så mycket om folk kopierar, det är endå bara ett spel?
- Well, det kanske låter fångit och inte lika allvarligt att ta en bild från någon annan. Men, när man själv suttit och arbetat med någonting ganska länge och man känner sig otroligt nöjd, och därefter kommer någon och bara tar samma idée. Jag bara känner mig inte bekväm i det. Och kan inte riktigt förstå varför man gör det, det är bara fel. 
 
Föreställ dig att du äger en klubb (om du inte redan gör det.)
Du har arbetet väldigt länge med t.ex en hopptävling. Du har arbetet 1 månad i förväg och är otroligt nöjd, priserna som kommer ges ut har INGEN tänkt på. Du är helt ensam om det. 

Så kommer jag där, och bara tar din hopptävling, byter ut några ord men annars är det exakt samma. Hur skulle du må?, om jag bara tar, frågar inte och säger inte ens att det är du som är källan till det hela. Var ärlig nu, skulle du fått glädje tårar eller skulle du känt dig lite halft utnyttjad?
 
Alla tycker inte lika och vi tänker långt ifrån lika heller, men att fråga någon om det är okej att låna eller ta kan väl inte vara så mycket begärt? Du gör andra en tjänst. Jag uppskattar verkligen om folk frågar mig eller April om det är okej att ta eller låna våra idéer, men jag blir otroligt gnällig,sur,irriterad och besviken om någon bara tar. Och sedan beror det helt på vem. Nu blir detta ett otroligt långt inlägg, men jag försöker få folk att förstå.
Vissa förstör inte hur sårad saker kan vara, och jag kan inte vara ensam av att tycka såhär.  
 
Varför inte ta sig 5 min extra att tänka igenom någonting eget, för så svårt kan det ju faktiskt inte vara. Och om det nu är det så gör du det för en god sak. No hurt feelings. 
 
Jag kommer deffenetivt att lägga till saker till detta inlägg, men just nu får detta räcka för idag. 
Hoppas ni inser och tar åt er av detta!
nu till mitt & App's miniminimini dikt.
 
 ~ Det är sån jag är det är sån jag vill va. Och  det är såhär jag lever och såhär mår jag bra det spelar ingen roll vad du gör för jag gör det jag ska. ~

Kommentarer
Skrivet av: Ebba Nightdawn

Otroligt bra skrivet! Håller helt med, blev rätt förbannad när jag lagt ner JV och en stund senare finns JV av ngn annan, samma sak med EA ;__;

Svar: Förstår dig verkligen!
Jenny Snowhill

2013-06-13 | 13:21:55
URL: http://starstablevampires.blogg.se

KOMMENTERA INLÄGGET HÄR:

NAMN:

E-POSTADRESS:

BLOGGADRESS:

KOMMENTAR:

Trackback