Gimp Skola is here once again!

 
 
 Igår fick jag en kommentar på Instagram där Isabella Waterstar frågade mig hur man får Bannern så ljus. :)
Och för er som inte vet vad en banner är så kommer det här.
 
Jag lovade igår att jag skulle förklara det idag, och nu gör jag det. :D 
Det första du måste göra är såklart att öppna GIMP med den bilden du vill ha bannern på. :)
Jag valde denna!
 Det första jag gör är att öka kontrasten och ljusstrykan, dom 2 hittar du här.
 
 När du väl håller musen över den fliken får du fram massvis med alternativ men just nu till denna bild väljer jag att dra upp ljuset och kontrasten. (OBS detta har ingenting med bannerna att göra, bara att bilden rent generellt blir finare)
 
Men nu till själva bannern. Försökt och främst trycker du fram rektangelmarkeringsverktyget (that word)
Och markerar där du vill att bannern ska sitta. Om du sedan vill att bannerna tonar ut på sidorna som min gör så rekommendrar jag att du drar bannerna från sida till sida som jag kommer göra! :)
 
 
Ungefär såhär ska det se ut. Som ni ser är det ju markerat från Shaccos framknä och nedåt. :)
När du gjort det skapar du ett nytt lager, för att minnas vilket läger det är kan du dubbelklicka på lagretsnamn och döpa om det. :D 
När du gjort det tar du fyllnadsverktyget!
Som ser ut sådär! :D 
Därefter så väljer du vilken färg bannern ska bli, jag brukar oftast ta vit. Sedan klickar du där markeringen sitter! :D 
Så blir det helt vitt!
 
Eftersom att det vart så vitt och jag inte tänkte mig för så satte jag ett svartlinje i inlägget så ni ska se vart det slutar! :D Nu när du gjort detta går du tillbaka till lagermenyn och drar ned Opaciteten på lagret där bannern sitter. :) Opaciteten sitter högst upp på lagermenyn! 
 Jag drog ned opaciteten till 60, och när du gjort detta kan du börja forma den. :)
När man laddar ned GIMP får man ett startpacket med olika penslar. Jag brukar dagligen använda dessa
Och för att få ett uttonat utseende så tar jag någon av dom utsuddade penslarna! :)
Därefter väljer du suddet. Suddet ska alltså ha någon av dessa penslar så när du väl börjar sudda så blir det uttonat. :)
Nu väljer du lagret där bannern och och antingen testar dig fram eller gör som jag. :)
Jag brukar gör penslen högre än bannern är på så sett tycker jag att man får bäst resultat. 
 
 Ungefär sådär! :) Därefter så trycker du eller håller in musen på vardera sida så som blir symetriska! :) 
 
Såhär på ett ungefär! Sedan får du dekorera den hur du vill, göra den ljusare, mindre synlig oså! :)
Men, hoppas ni lärde er något och att du Isabella fick ditt svar! :D 
 
 

Kommentarer
Skrivet av: Isabella Waterstar

Tack fina Jen!♥

2014-02-26 | 15:49:39
URL: http://waterstar.blogg.se
Skrivet av: Mandy Moonnight

Har lyckats med allt ända tills jag kommer till penslarna! Alla är nedsläckta och det går inte att använda dem. Det är inte heller samma penslar som du har :/ Allt annat är samma! Vet du vad som är fel? :)

Svar: Du kan ha tagit bort dom gamla.. eller så går dom inte att använda bara. :o Har ingen aning faktiskt.. men du kan alltid ladda ned nya! :)Sök på ord som t.ex start packet to gimp brushes eller tyå circel fade brushes oså! :)
Har inte stött på det problemet själv. :/
Jenny Snowhill

2014-02-26 | 22:58:05
Skrivet av: zelda macpaw

Hehe jag kanske är trög men jag hittar inte den där grejen med lager och opaciteten x)

Svar: Hm... :/
Jenny Snowhill

2014-02-27 | 14:52:13
URL: http://starbelles.blogg.se
Skrivet av: Mary Northwood

jag hittar inte heller opaciteten :/

2014-02-27 | 18:32:44
Skrivet av: zelda macpaw

YEES JAG HITTADE

2014-03-02 | 11:44:37
Skrivet av: Lilly Youngland

Undra var man hittar opacatitenn?

2014-03-06 | 21:47:36
URL: http://lillyyounglands.blogg.se
Skrivet av: ashley applebard

hittar inte opaciteten xc HELP MEEEEEE!


PS! Har du en kaka?*-*

2014-03-09 | 13:16:19
URL: http://mylifeonsso.blogg.se
Skrivet av: Lilly Youngland

Jen, vart hittar man opaciteten? Jag behöver verkligen veta

Svar: Opaciteten finns bland annat när man valt ett verktyg längst upp. Eller där man har alla sina lager när man skiftar längst upp!
Jenny Snowhill

2014-04-09 | 18:38:35
URL: http://lillyyounglands.blogg.se/
Skrivet av: sam

fattar 0

Opacitet saken om jag ändrar den blirtyp hela bilden rutig

När jag suddar är suddet litet och blöö

2014-07-05 | 18:52:13
URL: http://samanthacraydawn.blogg.se
Skrivet av: sam

det aktiva skiktets pixlar är låsta

va e de hahahah

2014-07-05 | 19:03:35
URL: http://samanthacraydawn.blogg.se
Skrivet av: Haley Highcamp

Det går inte att ladda ner Gimp på min dator! Vet inte vad jag ska göra.. jag försöker dubbel klicka på filen, men det händer ingenting, vet du kanske vad som är problemet? Min dator heter Compaq Presario CQ56 om det kanske hjälper! VÄLDIGT tacksam för svar!<33 PS. ÄLSKAR DIN BLOGG!! VÄRLDENS BÄSTA<33

2014-10-05 | 15:18:29
Skrivet av: Haley Highcamp

Det går inte att ladda ner Gimp på min dator! Vet inte vad jag ska göra.. jag försöker dubbel klicka på filen, men det händer ingenting, vet du kanske vad som är problemet? Min dator heter Compaq Presario CQ56 om det kanske hjälper! VÄLDIGT tacksam för svar!<33 PS. ÄLSKAR DIN BLOGG!! VÄRLDENS BÄSTA<33

Svar: Länken är till GIMP 2.6 som inte är tillgänglig längre. Googla på GIMP 2.8 istället.
Jenny Snowhill

2014-10-05 | 15:19:34

KOMMENTERA INLÄGGET HÄR:

NAMN:

E-POSTADRESS:

BLOGGADRESS:

KOMMENTAR:

Trackback